Tidligere lærerformand: Fondene har fået for meget indflydelse på skoleområdet

Anders Bondo Christensen har som formand for Danmarks Lærerforening fra 2002-2020 set med fra sidelinjen, mens private fondes bevillinger til skoleområdet er steget eksplosivt. Her ser han tilbage på den rivende udvikling - på godt og ondt.

I 2023 hav­de he­le 13 pct. af al­le ele­ver i 0.-10. klas­se be­rø­ring med Li­fe Fon­dens un­der­vis­nings­for­løb, op­ly­ser fon­den selv. Fo­to: Li­fe Fonden

I langt me­re end et år­ti har lan­dets pri­va­te fon­de haft stor in­ter­es­se i at på­vir­ke bå­de de of­fent­li­ge og de frie grund­sko­ler. År ef­ter år er sta­dig fle­re fonds­mid­ler stil­let til rå­dig­hed, så lan­dets sko­le­e­le­ver kun­ne læ­re me­re un­der bed­re vil­kår. Og ik­ke mindst læ­re me­re af det rig­ti­ge – set med fon­de­nes briller. 

Fon­de­ne var så­le­des ak­ti­ve før Hel­le Thor­ning-Sch­midt-re­ge­rin­ger­ne med hjælp fra kon­su­lent­hu­set Mck­in­sey sat­te sig for at re­for­me­re kom­mu­nesko­ler­ne un­der den så­kald­te fol­ke­sko­lere­form. Fon­de­ne blev end­nu me­re ak­ti­ve un­der im­ple­men­te­rin­gen af den for­kætre­de re­form. Og mens fol­ke­sko­lere­for­men nu er ved at bli­ve rul­let til­ba­ge, ud­de­ler fon­de­ne fort­sat hund­red­vis af mil­li­o­ner kro­ner til lan­dets grund­sko­ler. For fle­res ved­kom­men­de - nu blot med end­nu me­re ud­talt viljefasthed. 

Men hvor­når star­te­de sko­le­filan­tro­pi­en egent­lig, hvad ken­de­teg­ner et godt fond­spro­jekt, og er fonds­støt­te i sko­ler­ne ble­vet et pro­blem, så­dan som fle­re de­bat­tø­rer hævder? 

Det har vi talt med An­ders Bon­do Chri­sten­sen om. Som for­hen­væ­ren­de for­mand for Dan­marks Læ­rer­for­e­ning har han i me­re end to år­ti­er væ­ret en helt cen­tralt pla­ce­ret iagt­ta­ger af udviklingen. 

“Da jeg blev for­mand, fyld­te fonds­støt­te på sko­le­om­rå­det uen­de­ligt lidt. Dét her med, at de sto­re fon­de la­ve­de lands­dæk­ken­de ini­ti­a­ti­ver, det var fak­tisk ukendt,” ind­le­der An­ders Bon­do Christensen.

Den­gang be­stod sko­le­filan­tro­pi­en, som han op­le­ve­de det, i, at lo­ka­le virk­som­he­der do­ne­re­de nog­le af­lag­te dre­je­bæn­ke el­ler ma­ski­ner, som sko­ler­ne så kun­ne bru­ge i undervisningen.

I en ar­ti­kel i Jyl­lands-Po­sten fra 2001 - året før An­ders Bon­do Chri­sten­sen blev for­mand, blev det da og­så skre­vet som en nyheds­hi­sto­rie, at øko­no­misk træng­te kom­mu­nesko­ler i Kø­ben­havn måt­te sø­ge om fonds­mid­ler for at få ma­let sko­len og istand­s­at sko­le­går­den un­der over­skrif­ten ‘Fol­ke­sko­ler må sø­ge fondsmidler.’

Me­get er sket si­den. I dag støt­ter fon­de den dan­ske grund­sko­le med langt me­re end ma­ling og kla­tre­sta­ti­ver. I 2021 blev der be­vil­get 794 mil­li­o­ner kro­ner til dan­ske grund­sko­ler. Det vi­ser tal fra Dan­marks Sta­ti­stik på bag­grund af en sær­kør­sel til Fun­dats, som eks­klu­de­rer fon­de­nes ud­de­lin­ger til uden­land­ske be­vil­lings­mod­ta­ge­re på skoleområdet.

Et af de før­ste egent­li­ge mø­der med fonds­støt­te på sko­le­om­rå­det, som An­ders Bon­do Chri­sten­sen hav­de, var et lo­kalt ini­ti­a­tiv fra Bit­ten & Mads Clau­sens Fond i mid­ten af 00’erne.

“Jeg kom­mer fra det søn­derjy­ske, og da Bit­ten & Mads Clau­sens Fond la­ve­de Dan­foss Uni­ver­se (i 2005, red.), vil­le fon­den i til­knyt­ning til det ger­ne bi­dra­ge til ef­ter­ud­dan­nel­se af læ­rer­ne. Der blev jeg ta­get med på råd og hav­de mø­der med fon­den om, hvor­dan man kun­ne gø­re det på en god må­de,” si­ger An­ders Bon­do Christensen.

Første aha-oplevelse

Det før­ste stør­re, lands­dæk­ken­de fond­spro­jekt, An­ders Bon­do Chri­sten­sen hu­sker, var ini­ti­e­ret af Le­go Fon­den. Hans grun­dindstil­ling til fonds­støt­te var po­si­tiv, og han så det som en må­de at gi­ve un­der­vis­nin­gen et nyt aspekt på. Men han var op­mærk­som på, at fon­den og­så hav­de en kom­merci­el interesse.

“Le­go Fon­den var den før­ste sto­re fond, sy­nes jeg, der be­gynd­te at tæn­ke fol­ke­sko­len som ind­sats i mid­ten af 00’erne. Og de gjor­de det selv­føl­ge­lig og­så for­di, de hav­de et pro­dukt, de ger­ne vil­le ha­ve prø­vet af,” si­ger An­ders Bon­do Christensen.

Han hu­sker, at fon­den le­ve­re­de ‘Le­go-labs’ til nog­le sko­ler, og at han på et be­søg gjor­de sig sin før­ste sto­re er­ken­del­se om­kring, hvil­ken ri­si­ko der kun­ne væ­re i at få fon­de­ne for tæt på folkeskolen.

Jeg sy­nes, det er spæn­den­de, at fon­de­ne kom­mer med nye in­put til sko­len, men det må ik­ke er­stat­te, at det er kom­mu­ner­nes ansvar

An­ders Bon­do Chri­sten­sen – Tidl. for­mand for Dan­marks Lærerforening

“Jeg var ude for at be­sø­ge en sko­le, der hav­de få­et et Le­go-lab, og her tal­te jeg med en læ­rer. Han sag­de, at han syn­tes, det var fa­sci­ne­ren­de at få stil­let ud­sty­ret til rå­dig­hed, men at sko­len skul­le pas­se på, at fon­dens ini­ti­a­ti­ver ik­ke blev for sty­ren­de for un­der­vis­nin­gen. Det sy­nes jeg var godt set al­le­re­de den­gang. Det blev min før­ste aha-op­le­vel­se på det­te her om­rå­de,” si­ger han og fortsætter:

“Det er vig­tigt for mig at si­ge, at jeg har det lidt am­bi­va­lent med det, for jeg sy­nes, det er spæn­den­de, at fon­de­ne kom­mer med nye in­put til sko­len, men det må ik­ke er­stat­te, at det er kom­mu­ner­nes an­svar, at al­le får en god sko­le­gang - uan­set om, man har Dan­foss i bag­ha­ven el­ler ej.”

A.P. Møller-milliarden

I slut­nin­gen af 00’erne be­gynd­te An­ders Bon­do Chri­sten­sens for­be­hold mod fonds­støt­te på sko­le­om­rå­det at vok­se sig stør­re, i takt med at ud­de­lin­ger­ne steg, sam­ti­dig med, at sko­ler­ne blev sta­dig me­re øko­no­misk pressede.

“Ef­ter­hån­den som jeg op­le­ve­de, hvor­dan den pres­se­de øko­no­mi i kom­mu­ner­ne tog til, og sko­ler­ne til en vis grad be­gynd­te at bli­ve af­hæn­gi­ge af fonds­støt­te, blev jeg me­re be­tæn­ke­lig,” si­ger han.

Dan­marks Læ­rer­for­e­ning be­gynd­te, iføl­ge An­ders Bon­do Chri­sten­sen, at sæt­te de af­led­te pro­blem­stil­lin­ger ved den øge­de fonds­støt­te på dags­or­de­nen - bå­de blandt skole­le­de­re og læ­re­re og ude i kommunerne.

Det var i høj grad ‘A.P. Møl­ler-mil­li­ar­den’, der gjor­de mig me­re skeptisk.

An­ders Bon­do Chri­sten­sen – Tidl. for­mand for Dan­marks Lærerforening

Men læ­re­ren fra ‘Le­go-lab’, som gav An­ders Bon­do Chri­sten­sen en aha-op­le­vel­se, skul­le al­li­ge­vel vi­se sig at få ret i sin ana­ly­se af, at fon­de­ne vil­le kun­ne få for stor ind­fly­del­se på un­der­vis­nin­gen, hvis sko­ler­ne ik­ke pas­se­de på.

“Da fol­ke­sko­len fik mil­li­ar­den fra A.P. Møl­ler Fon­den (i 2013, red.), fulg­te der en me­get be­stemt pæ­da­go­gisk mo­de­di­l­le med, der ba­se­re­de sig på da­ta­fun­de­ret læ­rings­le­del­se, hvor man skul­le re­gi­stre­re og må­le en mas­se ting. Det var på en må­de med til at styr­ke den sty­ring­s­tan­ke­gang, der lå bag fol­ke­sko­lere­for­men. Så var fon­den i vir­ke­lig­he­den med til at be­dri­ve sko­lepo­li­tik, og det er dybt be­tæn­ke­ligt,” si­ger An­ders Bon­do Chri­sten­sen og fortsætter:

“Det var i høj grad ‘A.P. Møl­ler-mil­li­ar­den’, der gjor­de mig me­re skep­tisk. Min umid­del­ba­re re­ak­tion var ‘tu­sind tak’, men dét at den blev brugt så en­si­digt, var i høj grad med til at for­ø­ge min skepsis.”

Lærerens behov i centrum

Der kom dog og­så go­de fond­spro­jek­ter ud af ‘A.P. Møl­ler-mil­li­ar­den', me­ner han. For ek­sem­pel var der et be­hov for fag­di­dak­ti­ske ef­ter­ud­dan­nel­ses­kur­ser, som el­lers var ble­vet ned­pri­o­ri­te­ret til for­del for kur­ser om bl.a. klas­se­rums­le­del­se og læringsstile.

“Der fik vi fi­ne be­vil­lin­ger, og det blev en kæm­pe suc­ces,” si­ger han.

Ken­de­teg­net ved de mest vel­lyk­ke­de fond­spro­jek­ter, som An­ders Bon­do Chri­sten­sen ser det, er, at de har ta­get ud­gangs­punkt i læ­re­ren på gul­vets behov.

“Det er uhy­re vig­tigt. De fle­ste læ­rings­ma­te­ri­a­ler og kon­cep­ter rum­mer spæn­den­de ting, men pro­ble­met er, hvis man træk­ker det ned over ho­ve­d­et på læ­rer­ne. Læ­rer­ne bør frit kun­ne væl­ge den rig­ti­ge un­der­vis­nings­me­to­de til li­ge præ­cis den grup­pe, de un­der­vi­ser og ik­ke væ­re dik­te­ret af at skul­le bru­ge et be­stemt kon­cept,” si­ger han.

Har fon­de­ne få­et for me­get ind­fly­del­se på skoleområdet?

“Ja, det sy­nes jeg. Og det er egent­lig ik­ke ment som en kri­tik af fon­de­ne. Da vi fik ‘A.P. Møl­ler-mil­li­ar­den’, skul­le Dan­marks Læ­rer­for­e­ning ha­ve in­si­ste­ret på at få ind­fly­del­se på, hvor­dan mid­ler­ne blev brugt, så det gav me­ning for læ­rer­ne og ik­ke blev sty­ren­de for un­der­vis­nin­gen. Vi skul­le ha­ve væ­ret me­re obs i læ­rer­for­e­nin­gen, men og­så po­li­ti­ker­ne og KL, sy­nes jeg, bur­de ha­ve mar­ke­ret sig.”

Op­le­ver du, at fon­de­nes til­gang har æn­dret sig i lø­bet af di­ne 18 år som formand? 

“Jeg sy­nes, der blev me­re sty­ring. Det er ty­de­ligt, at ik­ke al­le fag er in­ter­es­san­te for fon­de­ne. Der er ik­ke man­ge sprog­fag el­ler fag som kri­sten­dom og bil­led­kunst, der får fonds­støt­te. Det var li­ge fra star­ten af na­tur­fa­ge­ne, som især blev til­go­de­set, for­di virk­som­he­der­ne un­der fon­de­ne har en in­ter­es­se i de fag,” si­ger han.

Kortlægningen der udeblev

I 2018 igang­s­at­te da­væ­ren­de un­der­vis­nings­mi­ni­ster Me­re­te Ri­isa­ger (LA) en kort­læg­ning af fonds­mid­ler til sko­le­om­rå­det, men den blev al­drig gjort fær­dig. Sid­ste år for­søg­te En­heds­li­sten, Dan­marks­de­mo­kra­ter­ne og Al­ter­na­ti­vet at få gen­op­ta­get kort­læg­nin­gen, men det blev af­vist politisk.

Be­ho­vet for at få gen­op­ta­get ar­bej­det med kort­læg­nin­gen kom ud af en be­kym­ring for, hvad den ak­tu­el­le øko­no­mi­ske si­tu­a­tion i fol­ke­sko­len har af be­tyd­ning for fon­de­nes ar­bej­de på skoleområdet.

“Vi har nog­le me­get stram­me øko­no­mi­af­ta­ler, som gør, at kom­mu­ner­ne bli­ver pres­se­de. Det går ud over fol­ke­sko­ler­ne, hvor man be­gyn­der at se sig om ef­ter an­dre fi­nan­si­e­rings­kil­der. Det er pro­ble­ma­tisk, for­di fonds­mid­ler­ne jo kom­mer med en pris,” sag­de fol­ke­tings­med­lem fra En­heds­li­sten Pe­der Hvel­plund til Fun­dats i au­gust sid­ste år.

Det er ik­ke læn­ge­re en ek­stra mu­lig­hed at væl­ge et fond­spro­jekt til el­ler fra, når sko­ler­ne bli­ver så pres­set økonomisk

An­ders Bon­do Chri­sten­sen – Tidl. for­mand for Dan­marks Lærerforening

Og An­ders Bon­do Chri­sten­sen er enig:

“Be­kym­rin­gen, jeg har haft fra star­ten om, at fon­de­ne vil­le be­gyn­de at over­ta­ge det kom­mu­na­le an­svar, er ved at bli­ve til vir­ke­lig­hed, og det er dybt pro­ble­ma­tisk, at vi er ved at nå der­ud. Jeg er ik­ke i tvivl om, at fonds­mid­ler­ne kan bli­ve ek­stra sty­ren­de. Det er ik­ke læn­ge­re en ek­stra mu­lig­hed at væl­ge et fond­spro­jekt til el­ler fra, når sko­ler­ne bli­ver så pres­set øko­no­misk,” si­ger han.

Behov for retningslinjer

Der­for me­ner han, at vi som sam­fund skal ha­ve en dis­kus­sion om, hvil­ke ram­mer der skal væ­re, hvis fon­de­ne skal ope­re­re på skoleområdet.

“Jeg bli­ver me­re og me­re be­tæn­ke­lig ved fon­de­nes ind­fly­del­se på sko­len. Li­ge nu er det ‘wild west’, hav­de jeg nær sagt. Der er ik­ke no­gen, der har gjort sig grun­di­ge over­vej­el­ser i form af at få op­stil­let nog­le for­nuf­ti­ge ram­mer. Jeg kan godt fo­re­stil­le mig, at man kan få op­stil­let nog­le for­nuf­ti­ge ram­mer for, hvor­dan fon­de­ne kan del­ta­ge i den dan­ske sko­le, men uden ret­nings­linjer er jeg fak­tisk be­tæn­ke­lig ved, at fon­de­ne skal ope­re­re på sko­le­om­rå­det,” si­ger han.

An­ders Bon­do Chri­sten­sen me­ner, at part­ner­ska­bet ‘Sam­men om sko­len’, som be­står af al­le sto­re ak­tø­rer på sko­le­om­rå­det, vil væ­re det helt rig­ti­ge forum til at ud­ar­bej­de ret­nings­linjer. Og det kan kun gå for lang­somt, som han ser det, for han er ik­ke i tvivl om, at fon­de­nes ind­fly­del­se på sko­len kun vil bli­ve stør­re i fremtiden.

“De sid­ste 20 år har det kun gå­et en vej, så jeg kan ik­ke se no­gen grund til, hvor­for det ik­ke skul­le fort­sæt­te. Fol­ke­sko­len er et om­rå­de, der har sam­fun­dets sto­re op­mærk­som­hed, og der­for er det in­ter­es­sant for fon­de at gå ind i. Det er og­så der­for, det ha­ster me­re og me­re at få la­vet ve­lover­ve­je­de retningslinjer.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer